گروه سامسونگ در سال ۱۹۳۸ توسط لی بیونگ چول به عنوان یک شرکت بازرگانی تأسیس شد و بیشترین حجم کاری خود را بر صادرات ماهی، میوه و سبزی به چین قرار داد. طی یک دهه، با رشدی بسیار سریع، سامسونگ به یکی از ۱۰ شرکت بزرگ کره تبدیل گردید.

در سال ۱۹۶۹ شرکت سامسونگ الکترونیکس بعنوان یک شرکت تابعه در گروه سامسونگ متولد شد. این شرکت در دهه ۱۹۷۰ با سرمایه‌گذاری درصنایع سنگین، صنایع شیمیایی و پتروشیمی و کشتی‌سازی، راه صنعتی شدن را درپیش گرفت.

در ۱۹۷۳ دومین برنامه پنج ساله مدیریت اعلام و گذار از مرحله ساخت مواد اولیه به محصول نهایی، بعنوان هدف اصلی شرکت اعلام گردید. دهه ۱۹۷۰ دهه توسعه شرکت سامسونگ بود، آنچنان که شرکت‌های صنایع سنگین، پتروشیمی، کشتی‌سازی و صنایع دقیق سامسونگ تأسیس و اولین صادرات صنایع الکترونیک از سوی سامسونگ الکترونیکس صورت گرفت. محصولات این شرکت در دهه ۱۹۸۰ توانست به بازارهای جهانی راه یابد.

در سال ۱۹۸۷ با درگذشت بنیانگذار گروه، پسرش لی کان-هی جانشین او گردید. لی کان-هی یک سال بعد برنامه توسعه دوم سامسونگ را، در شرکت به راه انداخت. این برنامه مشتمل بر تجدید ساختار کسب‌وکار قدیمی و تبدیل شدن شرکت، به یکی از پنج شرکت برتر الکترونیک و یکی از شرکت‌های چندملیتی، در کلاس جهانی بود.

اوایل دهه ۱۹۹۰ را می‌توان دوران مدیریت نوین در سامسونگ دانست. در این دوران شعار «اول کیفیت» انتخاب و تبلیغ گردید. در این دوره، ۱۷ محصول مختلف نظیر نیمه‌هادی، نمایشگرهای رایانه و … در بازار جهانی تولید شد و در برخی از آنها، نظیر نمایشگرهای ال‌سی‌دی به مقام اول جهانی دست یافت. هم‌زمان، علاوه بر جهت گیری به سمت بکارگیری شش سیگما و تولید محصول کیفی، کیفیت کارکنان نیز مورد توجه قرار گرفت.

از ابتدای قرن جدید، حرکت به سمت دوران دیجیتال برای این شرکت تشدید شد، به گونه‌ای که به سرعت در حوزه‌های مختلف فناوری اطلاعات و ارتباطات، محصولات متنوعی عرضه می‌گردد.